Online Shoppen
Online shoppen wordt steeds normaler. Zeker in het afgelopen jaar, waarin winkels niet zo makkelijk bereikbaar waren, is er veel online gewinkeld. Wanneer we op het internet winkelen, houden veel webshops bij waar we op klikken en naar kijken. De data die webshops hiermee verzamelen, kunnen ze gebruiken om te adverteren met producten waarin jij interesse hebt getoond. Dit heet remarketing.
Remarketing via google
De meest voorkomende manier van remarketing vindt plaats op Google. Bedrijven betalen google om de op hun pagina verzamelde cookies in te zetten om advertenties te plaatsen in jouw zoekmachine. En niet alleen in de zoekmachine. Google is eigenaar van een heel aantal websites en apps, zoals Google Maps en Gmail. Maar ook Youtube is daar een van. Op al deze websites en apps kun je deze op jou gerichte advertenties dus tegenkomen.
Sociale media
Maar remarketing vindt niet alleen plaats op Google. Het is je vast, bewust of onbewust, wel eens opgevallen dat de advertenties die je tegenkomt op sociale media overeenkomen met websites die je zelf wel eens bezocht hebt. Bedrijven kunnen dit doen door middel van de cookies die ze verzamelen wanneer je hun website bezoekt. Wanneer je dan door Facebook of Instagram scrollt, kom je dan het product dat je even geleden hebt bekeken weer tegen. Deze strategie van adverteren gaat uit van het fenomeen van een twijfelende klant: als je het product eerder al hebt bekeken, maar niet hebt gekocht, kan het zijn dat je nog twijfelt of je dat product niet toch wilt hebben. Door het dan nogmaals te tonen op een ander medium, kan dat de klant over de streep trekken. Door al deze op jou gerichte advertenties, kan het soms voelen alsof het internet alles over jou weet. Als dit je een onbehaaglijk gevoel geeft, kun je overwegen strenger te zijn over de cookies die websites over jou mogen verzamelen. Maar zo niet: veel online shopplezier!